Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024

Ολοκλήρωση προγράμματος Erasmus+ KA1 του 2022-23 του ΚΕΠΕΑ Βάμου


 

Εκπαίδευση σε μουσείο στη Βαρκελώνη
Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου (Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία) ολοκλήρωσε το πρόγραμμα Erasmus+ KA1 «Εκπαίδευση για το Κλίμα, το Περιβάλλον και την Αειφορία», το οποίο έχει εγκριθεί από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Αρ. έγκρισης 2022-1-EL01-KA122-ADU-000071143) με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου  βρίσκεται μπροστά στην πρόκληση να σχεδιάσει και να υλοποιήσει εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με την Κλιματική Αλλαγή, το Περιβάλλον και την Αειφορία. Η Κλιματική Αλλαγή, η απώλεια της Βιοποικιλότητας και η καταστροφή του περιβάλλοντος αλλά και η πρόκληση της Αειφορίας ως εναλλακτικής λύσης για να αντιμετωπιστεί η σύνθετη κρίση της εποχής μας, αποτελούν αντικείμενα που, σύμφωνα με τη Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα το 2015 αλλά και σύμφωνα με το Σχέδιο Σύστασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (14-1- 2022) πρέπει να ενταχθούν στο Αναλυτικό Πρόγραμμα όλων των σχολικών βαθμίδων. Έτσι, στα πλαίσια αυτού του σχεδίου Erasmus+, τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Βάμου συμμετέχουν σε Σεμινάρια (Δομημένους Κύκλους Μαθημάτων) σε ευρωπαϊκές χώρες σχετικά με τα θέματα αυτά.

 Στη διάρκεια του προγράμματος αυτού έγιναν 5 μετακινήσεις των μελών της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΕΠΕΑ Βάμου (Ποντικάκη Φώτη, Υπεύθυνου του ΚΕΠΕΑ, Παπαδογιαννάκη Κωνσταντίνας, Δεσποτίδου Ελένης και Μπάσιου Ανδριάνας) για επιμόρφωση στο εξωτερικό, στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, στις Αζόρες της Πορτογαλίας, στη Γάνδη του Βελγίου, στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, στην Πράγα της Τσεχίας .

Συμμετέχοντες στο σεμινάριο στη Βαρκελώνη

Þ      Στη Βαρκελώνη της Ισπανίας (3-8 Ιουλίου 2023) το Σεμινάριο είχε θέμα την Υπαίθρια Εκπαίδευση και φορέας που το οργάνωσε ήταν ο Euromentor.Τα μαθήματα διεξαχθήκαν σε εξωτερικούς χώρους  με επιμορφωτές τους Jerry Linehan και Miranda DArcy Francis και στο μουσείο με μουσειοπαιδαγωγό την Anna Velázquez. Διδάχθηκε μεθοδολογία για την Εκπαίδευση σε εξωτερικό χώρο (Σχολείο του Δάσους) και έγινε εφαρμογή μέσα από δημιουργικά παιχνίδια, δραστηριότητες και τεχνικές. Έγινε ενημέρωση για διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και ανταλλαγή εμπειριών από τη σχολική ζωή και τα προβλήματα σε κάθε χώρα μας όπως και για την ενασχόλησή με την Υπαίθρια Εκπαίδευση. Διερευνήθηκε ο τρόπος αξιοποίησης εξωτερικών χώρων για διδασκαλία και εφαρμόστηκε την «εκτίμηση κινδύνου» στη οργάνωση της διδασκαλίας. Στη συνέχεια σχεδιάστηκε μια πλήρης δραστηριότητα στη φύση και έγινε εφαρμογή της.Μελετήθηκαν τρόποι αξιοποίησης της τέχνης στη διδασκαλία . Υλοποιήθηκε εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο MNAC Μουσείο με δραστηριότητες που μπορούν να εφαρμοστούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος όσο και μετά από τα επιμέρους τμήματα που το απαρτίζουν. Σαν συνέχεια αυτού του σκέλους του προγράμματος εφαρμόστηκαν δραστηριότητες που σχετίζονται με την τέχνη όπως black out, Roll a π.χ. Picasso σε εξωτερικό χώρο (πάρκο).

Συμμετέχοντες στο σεμινάριο στις Αζόρες
Þ      Στις Αζόρες της Πορτογαλίας (24-29 Ιουλίου 2023) το Σεμινάριο οργανώθηκε από τον οργανισμό Chain Foundation,  με θέμα «Αναζητώντας τη Δύση: οι Αζόρες» κι επικεντρώθηκε σε δύο θέματα. Την έννοια της Ευρώπης ως το γεωγραφικό σύνορο της ευρασιατικής ηπείρου. Οι Αζόρες και η Ισλανδία είναι επιφανειακές εκδηλώσεις αυτού του «άκρου»: η Ευρώπη τελειώνει εδώ. Την «παρόρμηση προς τη δύση» στην Ευρώπη: ο Ατλαντικός ως φράγμα και πρόκληση. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μελετήθηκαν (λογοτεχνικές) εκδηλώσεις αυτού του θέματος. Και οι δύο πτυχές δίνουν ένα άνοιγμα στη μοναδική γεωγραφική και πολιτιστική κληρονομιά των Αζορών: τοπίο και ηφαίστεια. ανακαλύψεις, αποικισμός και μετανάστευση· κυνήγι και ψάρεμα φαλαινών· την οικολογία και τους ωκεανούς ως μέρος του κόσμου μας. Εν ολίγοις: η πορεία ταξιδεύει μέσα από τα τέσσερα στοιχεία: η φωτιά δημιουργεί το αρχιπέλαγος (ηφαίστεια και γη), το νερό είναι η γέννηση του αρχιπελάγους και όλης της ζωής, αέρας/άνεμος: άνθρωπος που πλέει στην άγνωστη γη: ανακαλύψεις και κυνήγι φαλαινών.  Στον κύκλο μαθημάτων συμμετείχαν εκπαιδευτικοί  από Ελλάδα, Λιθουανία, Γερμανία, Εσθονία, Βέλγιο και Φινλανδία. 

 

Συμμετέχοντες στο Σεμινάριο- Γάνδη του Βελγίου
Þ      Στη Γάνδη του Βελγίου (19-24 Ιουνίου 2023) το Σεμινάριο οργανώθηκε από την Flanders Teaching Academy. Συμμετείχαν 30 εκπαιδευτικοί από Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία, Γερμανία και Αυστρία. Θέμα του Σεμιναρίου ήταν «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Πώς η βελγική κουλτούρα βρήκε το δρόμο της στη σχολική τάξη». Στα πλαίσια του Σεμιναρίου έγινε παρουσίαση του βελγικού εκπαιδευτικού συστήματος και ακολούθησε επίσκεψη σε σχολικό συγκρότημα λίγο έξω από τη Γάνδη, στο οποίο φοιτούν 800 μαθητές, 600 Δευτεροβάθμιας και 200 Πρωτοβάθμιας (σε χωριστά κτήρια και αυλές). Το σχολικό συγκρότημα, παρότι ξεκίνησε το 19ο αιώνα, έχει συμπληρωθεί με νέα κτήρια και εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν γήπεδα ποδοσφαίρου και ράγκμπι με χορτάρι, κλειστό γυμναστήριο και κλειστή πισίνα, εργαστήρια και θερμοκήπιο! Στα πλαίσια του Σεμιναρίου έγιναν εργαστήρια εκπαιδευτικής ρομποτικής, εργαστήρια και συζητήσεις για το σχολείο με τη χρήση Lego, εκπαιδευτικές επισκέψεις στη Γάνδη, τη Μπρυζ, τις Βρυξέλες και την Αμβέρσα (Antwerp), όπου επισκεφτήκαμε το Μουσείο Μετανάστευσης που στεγάζεται στα κτήρια της παλιάς εταιρείας Red Star Lines, που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Αμβέρσα – Αμερική στα τέλη του 19ου κι αρχές του 20ού αιώνα..


Στη Βιβλιοθήκη OODI του Ελσίνκι

Þ      Στο Ελσίνκι της Φινλανδίας (25-30 Σεπτεμβρίου 2023), το Σεμινάριο οργανώθηκε από το φορέα Europass Teacher Academy και είχε θέμα την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στη Φινλανδία. Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από Ελλάδα, Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία και Γερμανία.  Το Σεμινάριο βοήθησε τους συμμετέχοντες να :ανακαλύψουν τη Φινλανδική προσέγγιση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, να κάνουν τους μαθητές να προβληματίζονται για την επίπτωση των πράξεών τους στην περιβαλλοντική αειφορία, να σχεδιάζουν και να χρησιμοποιούν μαθησιακά περιβάλλοντα που υποστηρίζουν την περιέργεια και τη μάθηση, να εκμεταλλεύονται συνεργατικές μεθόδους για να διδάξουν Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, να υποστηρίζουν την ελπίδα και την ιδιότητα του ενεργού πολίτη στους μαθητές, ενώ διδάσκουν Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, να εφαρμόζουν νέες μεθόδους στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο τους, να βελτιώσουν τις εργασιακές και οργανωτικές μεθόδους τους χάρη στις δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος που διεξήγαγαν σε όλη τη διάρκεια του Σεμιναρίου. Έγιναν επισκέψεις σε σχολεία και στη Βιβλιοθήκη Oodi του Ελσίνκι.

 

 

Þ      Στην Πράγα της Τσεχίας (20 έως 25 Νοεμβρίου 2023), το Σεμινάριο οργανώθηκε από το φορέα Vice Versa CZ / Europass Teacher Academy και είχε θέμα «Η Οικο-κεντρική Προσέγγιση: Εισάγοντας την Αειφορία στην Εκπαίδευση». Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ισπανία και την Τσεχία. Στη διάρκεια του Σεμιναρίου έγιναν παρουσιάσεις των σχολείων των συμμετεχόντων και  παρουσιάστηκε η Οικοκεντρική  Προσεγγιση και τρόποι εισαγωγής της Αειφορίας στην Εκπαίδευση. Έγιναν πολλά εργαστήρια με θέματα όπως η Lego Serious Play, Παιχνίδια ρόλων,  17 Στόχοι της Αειφορίας της UNESCO,  Οικολογικό αποτύπωμα και «Γρήγορη Μόδα/Fast Fashion», Υπαίθρια Εκπαίδευση και επίσκεψη σε δημόσιο σχολείο που ανήκει στο Διεθνές Δίκτυο Οικολογικών σχολείων: Έγινε ακόμη επίσκεψη και ξενάγηση στην Παλιά Πόλη και το Κάστρο της Πράγας.

Παρουσίαση της εκπαίδευσης στην Τσεχία

.Οι εμπειρίες, γνώσεις,στάσεις και δεξιότητες που αποκτήθηκαν στη διάρκεια αυτών των Σεμιναρίων μεταφέρθηκαν στα υπόλοιπα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΕΠΕΑ Βάμου και βοηθάνε στον εμπλουτισμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων του ΚΕΠΕΑ Βάμου, παράλληλα με τη διεθνοποίηση της δραστηριότητάς του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου