Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΚΕΠΕΑ/ΚΠΕ ΒΑΜΟΥ ΣΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ERASMUS+ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΣΤΟ ΠΟΡΤΟ

 Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου - Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ Βάμου), συμμετείχε με την Αναπληρώτρια Υπεύθυνη  του Κέντρου, Κωνσταντίνα Παπαδογιαννάκη σε Σεμινάριο για την Προώθηση της ευεξίας και της ψυχικής υγείας των μαθητών στα σχολεία, στο Πόρτο της Πορτογαλίας. Η μετακίνηση αυτή έγινε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 (Διαπίστευση Erasmus+), το οποίο έχει εγκριθεί από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Αρ. έγκρισης 2024-1-EL01-KA121-ADU-000221792) με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Στα πλαίσια του σχεδίου Διαπίστευσης Erasmus+, τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Βάμου συμμετέχουν σε Σεμινάρια (Δομημένους Κύκλους Μαθημάτων) σε ευρωπαϊκές χώρες.


Στο Πόρτο της Πορτογαλίας, το Σεμινάριο οργανώθηκε από το φορέα TEA - Training & Education Abroad σε συνεργασία με τον ELA (Erasmus Learning Academy) και είχε θέμα «Προώθηση της ευεξίας και της ψυχικής υγείας των μαθητών στα σχολεία· στρατηγικές για εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικό προσωπικό». Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, την Πολωνία, τη Ιταλία, την Τσεχία, τη Ισπανία, την Γερμανία, το Βέλγιο και την Σλοβενία.





Ειδικότερα, με τη συμμετοχή μας στη δραστηριότητα κινητικότητας επικοινωνήσαμε, συνομιλήσαμε, ενημερωθήκαμε και αποκτήσαμε γνώσεις για τα παρακάτω θέματα:

- Ψυχική υγεία στο σχολείο: ποιες είναι οι τρέχουσες προκλήσεις στην Ευρώπη

- Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση

- Βασικές αξίες και χαρακτηριστικά ενός σχολείου που προάγει την ψυχική υγεία

- Από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση: στάδια ανάπτυξης και οι κύριες προκλήσεις



- Συνήθη προβλήματα ψυχικής υγείας στο σχολείο και παράγοντες κινδύνου

- Πώς να οικοδομήσουμε μια ευαισθητοποίηση για την ψυχική υγεία στην τάξη

-Πώς να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον στην τάξη

- Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης, της ενσυναίσθησης (empathy)  και της ενεργητικής ακρόασης

- Πώς να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να διαχειριστούν το άγχος και το στρες στο σχολείο

- Γνωστικές και συμπεριφορικές στρατηγικές για τη διαχείριση του στρες

- Μία από τις κύριες προκλήσεις: το φαινόμενο του εκφοβισμού και πώς να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο σχετικά με τον εκφοβισμό και τον διαδικτυακό εκφοβισμό

- Οφέλη της ενσυνειδητότητας στην προώθηση της ψυχικής υγείας

- Ενσυνειδητότητα στην τάξη: πώς να μειώσουμε το άγχος των μαθητών

- Τα θεραπευτικά οφέλη της ανταλλαγής ιστοριών

- Προγράμματα ψυχικής υγείας των σχολείων



Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της περιόδου κινητικότητάς

Δραστηριότητες δικτύωσης

- Ασκήσεις οικοδόμησης ομάδας

- Αξιολόγηση αναγκών και προσδοκιών

- Βέλτιστες πρακτικές για την προώθηση της ευημερίας και της ψυχικής υγείας στο σχολείο

- Πώς να δημιουργήσετε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον τάξης

- Πρακτική δραστηριότητα: προώθηση της συναισθηματικής επίγνωσης

- Πρακτική δραστηριότητα: ενίσχυση των σχέσεων εμπιστοσύνης και των ενσυναισθητικών αντιδράσεων

- Πρακτικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τον εκφοβισμό και τον διαδικτυακό εκφοβισμό

- Πώς να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να διαχειριστούν το άγχος και το στρες στο σχολείο

- Γνωστικές και συμπεριφορικές στρατηγικές για τη διαχείριση του στρες


- Πρακτική δραστηριότητα: διαλογισμός ενσυνειδητότητας

- Πώς να μειώσετε το άγχος των μαθητών

- Δραστηριότητες για την προώθηση της συναισθηματικής επίγνωσης, την ενίσχυση των σχέσεων εμπιστοσύνης και των ενσυναισθητικών αντιδράσεων και πρακτικών για την προώθηση της ευημερίας και της ψυχικής υγείας στο σχολείο

 




Βέβαια, κατά τη διάρκεια της μετακίνησης πραγματοποιήθηκαν δράσεις προσανατολισμού και πληροφορίες για τον χώρο και την πόλη και Πολιτιστικές δραστηριότητες στο Πόρτο.





Το Πόρτο (αναφερόμενο και Οπόρτο) είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας, μετά την πρωτεύουσα Λισσαβόνα. Τοποθετημένη κατά μήκος των εκβολών του ποταμού Ντόρου (Douro), στα βόρεια της χώρας, είναι ένα από τα παλαιότερα Ευρωπαϊκά κέντρα και έχει ενταχθεί στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 1996.

 



Με την συμμετοχή μας, επιτεύχθηκε ο Στόχος της εμπειρίας κινητικότητας που ήταν να  μας εφοδιάσει με γνώσεις και δεξιότητες αναγκαίες για να αντιμετωπίσουμε τον κρίσιμο ρόλο που παίζουν τα σχολεία στην ενίσχυση της ευζωίας και της ψυχικής υγείας των εκπαιδευομένων.





Η συμμετοχή σε προγράμματα Erasmus+ αποτελεί μια μοναδική εκπαιδευτική και πολιτιστική εμπειρία που προωθεί την ειρηνική συνύπαρξη και αλληλοκατανόηση και βοηθάει στη βελτίωση της εκπαιδευτικής μας πρακτικής, ανοίγοντάς μας παράλληλα νέους ορίζοντες.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου