Θέμα του Σεμιναρίου ήταν «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Μαθαίνοντας και δρώντας για ένα καλύτερο μέλλον».
Φορέας διοργάνωσης του Σεμιναρίου ήταν η Europass Teacher Academy που διοργανώνει τέτοια Σεμινάρια σε 27 περιοχές με πάνω από 12.000 συμμετέχοντες κάθε χρόνο.
Στο Σεμινάριο στο Ελσίνκι συμμετείχαν εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από οκτώ χώρες συνολικά: την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, τη Βουλγαρία, την Ελλάδα και τη Ρουμανία. Εισηγήτρια ήταν η Φινλανδή εκπαιδευτικός Mia Torttila.
Στόχοι του Σεμιναρίου ήταν:
· Να προετοιμάσει τους εκπαιδευτικούς για τις εκπαιδευτικές προκλήσεις που τίθενται από την περιβαλλοντική κατάρρευση και την αειφορία και να καλύψει σχετικά γνωστικά κενά.
· Να επικοινωνήσουν εκπαιδευτικοί με συναδέλφους τους από άλλες χώρες για περιβαλλοντικά θέματα.
· Να αναδείξει τη σημασία της διδασκαλίας αυτών των θεμάτων στη νεολαία.
· Να κάνει πιο φιλικά προς το περιβάλλον τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
· Να δείξει τρόπους εμπλοκής των νέων σχετικά με τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον.
· Να προωθήσει πρακτικά βήματα και μέτρα που μπορούν να ληφθούν για να γίνει ένα σχολείο ελεύθερο από πλαστικά.
Στην αρχή του Σεμιναρίου έγινε παρουσίαση των συμμετεχόντων και των σχολείων τους, καθώς και του εκπαιδευτικού συστήματος της Φινλανδίας που θεωρείται ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Στη συνέχεια έγιναν:
· Εργαστήριο με τη χρήση Lego σε ομάδες για την απεικόνιση περιβαλλοντικών προβλημάτων και πιθανών λύσεών τους.
· Παρουσίαση και συζήτηση για τη Fast Fashion, τις ατέρμονες εναλλαγές στη μόδα που έχει ως αποτέλεσμα σπατάλη φυσικών πόρων και χρημάτων.
· Εργαστήρια τεχνικών Θετικής Παιδαγωγικής, με στόχο να μην εστιάζουμε μόνο στα προβλήματα, αλλά να αντλούμε από θετικές εμπειρίες ελπίδα για δράση και λύσεις των προβλημάτων.
· Παρουσίαση των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης της UNESCO.
· Συζήτηση για το φαινόμενο Greenwashing, τη διαφήμιση και προβολή διαφόρων πρακτικών και δραστηριοτήτων εταιρειών ως «πράσινων» χωρίς απόδειξη, μέσα από αοριστίες και άσχετες αναφορές.
· Μιλήσαμε για την Μάθηση μέσω Επίλυσης Προβλημάτων αλλά και για τη Phenomenon Learning (Μάθηση μέσω των Φαινομένων/Εμπειρίας).
· Εργαστήρια τεχνικών α) Debate (Διαλογικής Αντιπαράθεσης) β) «Έξι καπέλα» (Six hats) για τον τρόπο επίλυσης προβλήματος με πολύπλευρη εξέτασή τους.
· Παρουσιάστηκαν και αξιοποιήθηκαν διάφορες παιδαγωγικές τεχνικές και μέθοδοι όπως η Συνεργατική Μάθηση, η τεχνική Think- Pair – Share κ..ά.
·
Επιπρόσθετα, έγινε εκτεταμένη συζήτηση για το Οικολογικό Άγχος (Eco Anxiety) που παρουσιάζεται στη σημερινή νεολαία που βιώνει την εντεινόμενη οικολογική κρίση και παρουσιάστηκαν ιδέες και τεχνικές Θετικής Παιδαγωγικής για την αντιμετώπισή του μέσα από θετικές δράσεις.Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι δυο ξεναγήσεις που οργανώθηκαν στα πλαίσια του Σεμιναρίου, η μία στο κέντρο της πόλης του Ελσίνκι που μας βοήθησε να γνωρίσουμε την πόλη, τα μνημεία και την ιστορία της και η άλλη στο νησάκι Seurasaari, που βρίσκεται στα όρια της πόλης και πηγαίνεις εκεί με λεωφορείο και διασχίζοντας στη συνέχεια ξύλινη γέφυρα. Το νησάκι αυτό είναι ένα ανοιχτό μουσείο μέσα στο πράσινο, με σκίουρους να τριγυρίζουν και δεκάδες ξύλινα παραδοσιακά αγροτικά σπίτια διατηρημένα όπως ήταν 100 χρόνια πριν (δείτε και σχετικό βίντεο).
Να σημειώσουμε ακόμη και την εντυπωσιακή μοντέρνα κεντρική δημόσια Βιβλιοθήκη OODI, στο κέντρο του Ελσίνκι, ένα πολιτιστικό κόσμημα που δείχνει και τη σημασία που δίνει η Φινλανδία στον πολιτισμό και την Παιδεία (δείτε μικρό σχετικό βιντεάκι). Η βιβλιοθήκη αυτή περιλαμβάνει χώρους απομόνωσης και μελέτης για άτομα και ομάδες, ειδικούς χώρους για παιδιά, στούντιο ηχογράφησης και βιντεοπαιχνίδια για νέους κ.ά.
Κι ένα σχέδιο μαθήματος για τα απορρίμματα που δημιουργήθηκε στα πλαίσια του Σεμιναρίου:
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
Α) ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπός αυτού του σχεδίου μαθήματος είναι να ενημερωθούν οι εκπαιδευόμενοι και να ευαισθητοποιηθούν για το θέμα των απορριμμάτων.
Β) ΑΝΑΓΚΑΙΟΣ ΧΡΟΝΟΣ: 10-12 διδακτικές περίοδοι (1 διδακτική περίοδος ανά εβδομάδα).
Γ) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:
α) Γνώσεις σχετικά με το πρόβλημα των απορριμμάτων και πιθανές λύσεις,
β) Δεξιότητες ανάλυσης του προβλήματος, ικανότητα ανακύκλωσης και μείωσης απορριμμάτων,
γ) Στάσεις: Ενδιαφέρον για το περιβάλλον και θέληση για δράση μειώνοντας τα σκουπίδια, ξαναχρησιμοποιώντας πράγματα και ανακυκλώνοντας.
Δ) ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
α)Εθελοντική ομάδα εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων,
β) Σχολική διοίκηση,
γ) Γονείς,
δ) Μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων,
ε) τοπική περιβαλλοντική Μη Κυβερνητική Οργάνωση
Ε) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: Μέθοδος σχεδίου εργασίας (project), μέθοδος επίλυσης προβλήματος, θεατρικό παιχνίδι και κουκλοθέατρο, διερευνητική μέθοδος
ΣΤ) ΒΗΜΑΤΑ / ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
1. Αρχική συζήτηση μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων – Λήψη απόφασης για το θέμα
2. Ορισμός επιμέρους θεμάτων (υπο-θεμάτων) σχετικών και δημιουργία ομάδων εργασίας (πχ χαρτί, οργανικά, αλουμίνιο, μέταλλα κοκ).
3. Προγραμματισμός ομάδων και έρευνα – Επίσκεψη σε τοπική μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων, επίσκεψη περιβαλλοντικής ΜΚΟ στο σχολείο και συζήτηση, εργαστήρια ανακύκλωσης χαρτιού, δημιουργώντας κούκλες από επαναχρησιμοποίηση υλικών.
4. Κριτική ανάλυση σε κάθε ομάδα των ευρημάτων και των πληροφοριών που συγκέντρωσε. Δημιουργία κάδων για ανακύκλωση υλικών σε χώρους του σχολείου.
5. Προετοιμασία κάθε ομάδας για παρουσίαση με θεατρικό παιχνίδι, κουκλοθέατρο, μουσική, Powerpoint, video, comics, αφίσες κλπ.
6. Παρουσίαση στην ολομέλεια ή σε δημόσια εκδήλωση των αποτελεσμάτων της έρευνας των ομάδων. Συζήτηση και εκτίμηση της εμπειρίας, ανατροφοδότηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου