Το
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου,
στο πλαίσιο του Έργου "Δράσεις Δια Βίου Μάθησης για το Περιβάλλον
και την Αειφορία" στην Περιφέρεια Κρήτης, το οποίο χρηματοδοτείται από
Εθνικούς Πόρους, οργανώνει σε συνεργασία με τις Υπεύθυνες Σχολικών
Δραστηριοτήτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της
Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, Ημέρα
Δράσης για την Υγιεινή Διατροφή και τα Τοπικά Προϊόντα, την Παρασκευή 29
Ιανουαρίου 2016.
Η
Ημέρα Δράσης αυτή εντάσσεται στις δραστηριότητες του Τοπικού Δικτύου
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Ένας Κήπος στο σχολείο μου» και στόχος της είναι
να γνωρίσουν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς κι η τοπική κοινωνία για
τη δυνατότητα μέσα από τη δημιουργία σχολικών κήπων να προωθηθεί όχι μόνο η
αλλαγή και βελτίωση του σχολικού περιβάλλοντος αλλά και η υγιεινή διατροφή με
τοπικά προϊόντα που μπορούν να παράγονται από αυτούς τους σχολικούς κήπους. Το
Τοπικό Δίκτυο «Ένας κήπος στο σχολείο μου» προωθεί τη γνωριμία των μαθητών με
τον κόσμο των φυτών και την τοπική χλωρίδα και ευαισθητοποιεί για τη σημασία
της βιοποικιλότητας, ενώ παρέχει βασικές γνώσεις καλλιέργειας που μπορούν να
αξιοποιούν οι μαθητές για τη φύτευση μικρών κήπων. Παράλληλα προωθεί την
υγιεινή διατροφή με λαχανικά και φρούτα κι ενθαρρύνει την κατανάλωση τοπικών
αγροτικών προϊόντων που έχουν καλλιεργηθεί με βιολογικό – οικολογικό τρόπο,
έτσι ώστε να ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι για την υγεία μας και να μειώνεται
το οικολογικό αποτύπωμα (από όσο πιο μακριά έρχονται τα προϊόντα που
καταναλώνουμε, τόσο μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας έχουμε και τόσο μεγαλύτερες
εκπομπές ρύπων και αερίων του θερμοκηπίου).
Η
δράση θα λάβει χώρα στις εγκαταστάσεις του κάθε σχολείου. Εκεί μπορούν να
οργανωθούν:
§
Ομιλίες
και συζητήσεις για την Υγιεινή Διατροφή, τα Τοπικά Προϊόντα, τη Βιοποικιλότητα
και τους Σχολικούς Κήπους
§
Παραδοσιακό
κέρασμα με προϊόντα από το σχολικό μας κήπο (εάν
έχουμε) ή με λαχανικά και φρούτα που θα μπορούσαμε να φυτέψουμε στο σχολικό μας
κήπο. Π.χ. Κέρασμα με παραδοσιακό κρητικό ντάκο (παξιμάδι, ελαιόλαδο, μυζήθρα,
ρίγανη και ντομάτα ή μέλι) και φρέσκο χυμό πορτοκάλι.
§
Κάνουμε
κατάλογο με τα προϊόντα που καταναλώσαμε την προηγούμενη ημέρα ή την
προηγούμενη εβδομάδα. Στη συνέχεια συζητάμε ποια από αυτά είναι τοπικά
και ποια έχουν ταξιδέψει μέχρι το τραπέζι μας από την υπόλοιπη Ελλάδα ή από
άλλες χώρες. Αυτό μπορεί να γίνει και παιχνίδι ή και αφίσα, με ένα χάρτη του
κόσμου όπου σημειώνουμε τα μέρη του κόσμου από όπου έχουν προέλθει τα φαγητά
που καταναλώσαμε. Οι μεγαλύτεροι μαθητές μπορούν να υπολογίσουν τις αποστάσεις
που διένυσαν για να φτάσουν σπίτι μας (τα «τροφοχιλιόμετρα»)
κάποια προϊόντα και να συζητήσουν για το κόστος μεταφοράς τους, την
ατμοσφαιρική ρύπανση που προκλήθηκε, το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμφθηκε
και τις συνέπειες για την κλιματική αλλαγή.
§
Συζητάμε
για την ποιότητα των προϊόντων που έχουν έρθει από μακριά:
Πώς διατηρούνται τόσο όμορφα και φρέσκα μετά από μεγάλα ταξίδια; Ποιος ελέγχει
την ποιότητά τους; Κάτω από ποιες συνθήκες έχουν παραχθεί στις χώρες από όπου
προήλθαν (συνθήκες εργασίας και αμοιβές εργατών και αγροτών); Πόσοι μεσάζοντες
μεσολάβησαν μέχρι να φτάσουν εδώ;
§
Συζήτηση
μπορούμε να κάνουμε για τις επιπτώσεις των χημικών λιπασμάτων και των
φυτοφαρμάκων στην οικολογική ισορροπία και την υγεία μας και
για τα βιολογικά προϊόντα και τον
τρόπο που παράγονται.
§
Διαγωνισμός
ζωγραφικής και καλλιτεχνικής έκφρασης μεταξύ των παιδιών και
προβολή τους στο υπόλοιπο σχολείο.
Όλη
η δράση καλό θα ήταν να διαχυθεί στο υπόλοιπο σχολείο. Με την ολοκλήρωση της
δράσης παρακαλούμε να μας στείλετε ονομαστική κατάσταση των μαθητών κι
εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στη δράση (με σφραγίδα του σχολείου και υπογραφή
του διευθυντή), καθώς και φωτογραφικό ή άλλο υλικό από αυτή τη δράση
(παρακαλούμε στις φωτογραφίες, ει δυνατόν, να μη φαίνονται τα πρόσωπα των
παιδιών).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου