Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στον καιρό της πανδημίας


 Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση χρειάζεται όσο ποτέ στον καιρό της πανδημίας, πρώτα απ’ όλα γιατί η απώλεια – καταστροφή της φύσης από τον άνθρωπο προκαλεί έξαρση των πανδημιών (καταστροφή τροπικών δασών, εμπόριο άγριων ειδών σε υπαίθριες αγορές) αλλά και γιατί η πανδημία επιδεινώνεται όπου υπάρχει υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση και συνωστισμός ανθρώπων (σε τσιμεντένιες μεγαλουπόλεις, μέσα μαζικής μεταφοράς κλπ). Αλλά και πέρα από αυτά, οι πυρκαγιές φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ήδη 13% περισσότερες από το 2019, όταν είχε τότε καταγραφεί αριθμός ρεκόρ πυρκαγιών που έχουν καταγραφεί. Αν συμπληρώσουμε την κλιματική κρίση, τη πλημμυρίδα των πλαστικών που κατακλύζει θάλασσες και γη, τότε έχουμε αδήριτη ανάγκη ως άνθρωποι να αλλάξουμε τη σχέση μας με τη φύση, όχι για να προστατέψουμε απλά τη φύση και τη βιοποικιλότητα, αλλά για να προστατευτούμε εμείς οι ίδιοι από τις συνέπειες των πράξεών μας. Κι εδώ έρχεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

Είναι όμως εφικτή η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με όλα τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν λόγω της πανδημίας; Ανεπιφύλακτα ναι! Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση δεν περιορίζεται σε μια εκδρομή στη φύση, ή επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με ένα λεωφορείο.

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι βιωματική διαδικασία και υλοποιείται κυρίως σε εξωτερικούς χώρους -  πεδία:

·         Με υπαίθρια εκπαιδευτικά προγράμματα στην αυλή του σχολείου (π.χ. σχολικός κήπος, ανακύκλωση κοκ) ή σε κοντινό ελεύθερο χώρο ή πάρκο, όπου η πρόσβαση μαθητών κι εκπαιδευτικών γίνεται με τα πόδια.

·         Με εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες μέσα στη σχολική τάξη σε μικρές ομάδες μαθητών.

·         Με προγράμματα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. α. Σύγχρονη - με χρήση τηλεδιάσκεψης.

β. Ασύγχρονη - με χρήση κατάλληλα διαμορφωμένου εκπ/κού υλικού από τις Παιδαγωγικές Ομάδες των Κ.Π.Ε.




Όλα τα παραπάνω είχαν δοθεί ήδη, και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, ως εναλλακτικές επιλογές για τους εκπαιδευτικούς που ήθελαν να πάρουν μέρος σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου. Έτσι πχ την προηγούμενη σχολική χρονιά μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Βάμου επισκέφθηκαν σχολεία της περιοχής του Αποκόρωνα υλοποιώντας εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την Ανακύκλωση, ενώ είχε προηγηθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα Λευκά Όρη και τη βιοποικιλότητα, σε συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς που υλοποιούνταν στο χώρο του κάθε σχολείου. Άλλα προγράμματα εξάλλου υλοποιούνται πάντα σε εξωτερικό χώρο, όπως το πρόγραμμά μας για τους σχολικούς κήπους στις αυλές των σχολείων. Επιπλέον, για φέτος έχει ζητηθεί από το Δήμο Χανίων η χρήση χώρου στο Δημοτικό Κήπο, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης όπου μαθητές κι εκπαιδευτικοί από πολλά σχολεία θα μπορούν να τον επισκεφθούν περπατώντας για να πάρουν μέρος (σε μικρές ομάδες, τηρώντας τα μέτρα ασφαλείας) σε εκπαιδευτικά προγράμματα.

Στη διάρκεια του κλεισίματος των σχολείων λόγω της πανδημίας, το ΚΠΕ Βάμου διαμόρφωσε υλικό εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης που είναι διαθέσιμο για ελεύθερη χρήση από μαθητές κι εκπαιδευτικούς μέσα από τα ιστολόγια του ΚΠΕ Βάμου. Επίσης προχώρησε σε επιμορφωτικές δράσεις με τη χρήση τηλεδιάσκεψης. Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις δια ζώσης βιωματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες και προγράμματα στο χώρο του σχολείου, στην τάξη (με τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας) και στη σχολική αυλή αλλά και σε κοντινό πάρκο ή ελεύθερο χώρο (τηρώντας τις αποστάσεις και με μικρές ομάδες μαθητών χωρίς συνωστισμό).

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση λοιπόν είναι και αναγκαία και εφικτή στον καιρό της πανδημίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου