Logo ΕΣΠΑ

Logo ΕΣΠΑ

Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2019

ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ 20-27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ



Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Βάμου καλεί εκπαιδευτικούς και μαθητές να συμμετέχουν στην Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Κλιματική Αλλαγή 20 -  27 Σεπτεμβρίου 2019.  
Στα Χανιά προγραμματίζεται  δράση από το ΚΠΕ Βάμου στην Πλατεία Δημοτικής Αγοράς των Χανίων από τις 10 έως τις 12 το πρωί. Η δράση θα περιλαμβάνει ζωγραφική από τους μαθητές με μηνύματα για την προστασία του πλανήτη και για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης καθώς και επίδειξη λειτουργίας μικρών φωτοβολταϊκών στα πλαίσια των εναλλακτικών λύσεων που προτείνονται με τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Σκοπός της δράσης αυτής η ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γενικότερα των πολιτών για την Κλιματική Αλλαγή. Στόχοι είναι η ανάδειξη της ανθρώπινης συμβολής στην Κλιματική Αλλαγή, η αναζήτηση δράσεων αντιμετώπισης της Κλιματικής Αλλαγής, η διαμόρφωση στάσεων και αξιών προστασίας της φύσης, η προώθηση της συνεργασίας και της εργασίας σε ομάδες, η καλλιέργεια της δημιουργικής και κριτικής σκέψης, η ενεργοποίηση μαθητών κι εκπαιδευτικών σε μια παγκόσμια κινητοποίηση για την προστασία του Κλίματος.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να πάρουν μέρος στην Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης με εκπαιδευτικές δράσεις που θα οργανώσουν στα σχολεία τους τις ημέρες αυτές.
Η Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Κλιματική Αλλαγή 20-27 Σεπτεμβρίου 2019 έρχεται ως συνέχεια των μαθητικών και νεανικών κινητοποιήσεων για την ανάγκη να ληφθούν μέτρα για την Κλιματική Αλλαγή, κινητοποιήσεις που ξεκίνησαν από μια 16χρονη μαθήτρια στη Σουηδία, τη Greta Thunberg, κι οδήγησαν χιλιάδες μαθητές, νέους κι ευαίσθητους πολίτες να δράσουν για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και για να ληφθούν τα μέτρα που είναι αναγκαία για να περιοριστεί η άνοδος της θερμοκρασίας και τα ακραία καιρικά φαινόμενα όπως οι τυφώνες, οι καταρρακτώδεις βροχές και πλημμύρες, που όλα σχετίζονται με την Κλιματική Αλλαγή και την ανθρώπινη συμβολή σε αυτήν.
Είναι μια ευκαιρία να συζητήσουμε στο σχολείο για τα ακραία καιρικά φαινόμενα των ημερών μας, την υπερθέρμανση του πλανήτη και τους καύσωνες, τη σύνδεσή τους με την Κλιματική Αλλαγή και την ανθρώπινη συμβολή στην Κλιματική Αλλαγή. Μια ευκαιρία να αναζητήσουμε και να συζητήσουμε λύσεις για το πρόβλημα.
Για να πάρουμε ιδέες, μπορούμε να δούμε σχετικά βιντεάκια (π.χ εδώ), τις σχετικές αφίσες του ΟΗΕ που έχει μεταφράσει το ΚΠΕ Βάμου ή κάποιες από τις παρουσιάσεις της Ημερίδας που οργάνωσε το ΚΠΕ Βάμου για την Κλιματική Αλλαγή.
Επίσης μπορούμε ακόμη:
·        Α. Να γράψουμε μια επιστολή
·        Β. Να φτιάξουμε ένα φυλλάδιο
·        Γ. Να δημιουργήσουμε ένα μικρό βίντεο
·        Δ. Να αξιοποιήσουμε τραγούδια
·        Ε. Να φτιάξουμε μια κονκάρδα
·        ΣΤ. Να υιοθετήσουμε ένα χώρο πρασίνου, έναν ελεύθερο χώρο ή μια παραλία στην περιοχή μας.
Οι δράσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν σε χώρο που θα επιλέξει ο κάθε συμμετέχοντας (σχολείο ή άλλος χώρος). Το ΚΠΕ Βάμου, στα πλαίσια της λειτουργίας του υπό ίδρυση Περιφερειακού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Κλιματική Αλλαγή, θα στηρίξει με ιδέες, προτάσεις και άλλους τρόπους τις δράσεις των ομάδων που θα δηλώσουν συμμετοχή, δημοσιοποιώντας παράλληλα τις δράσεις αυτές για να αποτελέσουν παράδειγμα και να υπάρξουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και διάχυση των ιδεών. Για το λόγο αυτό οι συμμετέχοντες είναι σημαντικό, με την ολοκλήρωση της δράσης, ει δυνατόν την ίδια ημέρα, να μας στείλουν φωτογραφίες από τη δράση τους (εάν υπάρχουν παιδιά στη δράση δε θα πρέπει να διακρίνονται τα πρόσωπα) και, εάν θέλουν, σύντομη περιγραφή. Οι φωτογραφίες και οι περιγραφές των δράσεων αυτών θα αναρτηθούν και στο ιστολόγιο που έφτιαξε το ΚΠΕ Βάμου για την κλιματική αλλαγή (https://climatecreteschools.blogspot.com/ ). Αναγκαίο είναι επίσης να μας σταλούν είτε με φαξ είτε με e-mail καταστάσεις συμμετεχόντων μαθητών κι εκπαιδευτικών με σφραγίδα και υπογραφή του/της διευθυντή/τριας του σχολείου.
Α. ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ
Μια δραστηριότητα δημιουργικής γραφής που θα μπορούσαμε να κάνουμε στο σχολείο είναι η συγγραφή μιας Επιστολής για την Κλιματική Κρίση.
Το σημαντικό είναι μέσα από αυτή τη διαδικασία οι μαθητές να μάθουν να ενεργούν ως αυριανοί ενεργοί πολίτες, εκφράζοντας ελεύθερα τη γνώμη τους με τη χρήση επιχειρημάτων και αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη και το διάλογο ως μέθοδο επίλυσης των προβλημάτων, παράλληλα με την ευαισθητοποίησή τους για το περιβάλλον και τη διαμόρφωση στάσεων και αξιών προστασίας του περιβάλλοντος.
Η Επιστολή αυτή μπορεί να απευθύνεται:
·        στο Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο της περιοχής του σχολείου
·        Στον Περιφερειάρχη και το Περιφερειακό Συμβούλιο
·        Στην κυβέρνηση
·        Στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Μια απλή δομή της Επιστολής
Μια απλή δομή της Επιστολής που θα φτιάξουμε μπορεί να είναι η ακόλουθη:
Προς
(Σε ποιον απευθύνεται η επιστολή)
1η παράγραφος: Συστηνόμαστε. Ποιοι είναι αυτοί που γράφουν την επιστολή.
2η παράγραφος: Για ποιο λόγο γράφουμε την επιστολή; (θέμα)
3η παράγραφος: Ποιο είναι το πρόβλημα και οι συνέπειές του για τους ανθρώπους, τη φύση και την οικονομία;
4η παράγραφος: Ποιες είναι οι λύσεις που προτείνουμε;
5η παράγραφος: Τι πιστεύουμε ότι μπορεί να κάνει αυτός στον οποίο απευθύνεται η επιστολή;
6η παράγραφος: Κλείνουμε συνοψίζοντας με σύντομο τρόπο την πρότασή μας.
Αυτή είναι μια ενδεικτική δομή ενός κειμένου. Εννοείται ότι μπορούμε να την κάνουμε πιο περίπλοκη, προσθέτοντας στοιχεία, αριθμούς, λόγια που είπαν σημαντικοί άνθρωποι και ειδικοί σχετικά με το θέμα κλπ.
Την επιστολή μας τη στέλνουμε ή / και τη δημοσιοποιούμε, εάν θέλουμε.
Β. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΥΛΛΑΔΙΟΥ
Μια δημιουργική δραστηριότητα που θα μπορούσαμε να κάνουμε στο σχολείο είναι η δημιουργία ενός σύντομου κειμένου που μπορεί να πάρει τη μορφή φυλλαδίου.
Το σημαντικό είναι μέσα από αυτή τη διαδικασία οι μαθητές να μάθουν να ενεργούν ως αυριανοί ενεργοί πολίτες, εκφράζοντας ελεύθερα τη γνώμη τους με τη χρήση επιχειρημάτων και αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη και το διάλογο ως μέθοδο επίλυσης των προβλημάτων, παράλληλα με την ευαισθητοποίησή τους για το περιβάλλον και τη διαμόρφωση στάσεων και αξιών προστασίας του περιβάλλοντος. Στους παιδαγωγικούς στόχους αυτής της δραστηριότητας συμπεριλαμβάνονται: Να μάθουν οι μαθητές για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, να συζητήσουν για την ανθρώπινη συμβολή στην κλιματική αλλαγή, να γνωρίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον άνθρωπο, τη φύση και την οικονομία, να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, να δράσουν για την προστασία της φύσης και των ανθρώπων που πλήττονται περισσότερο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Το φυλλάδιο αυτό μπορεί να απευθύνεται:
·        Στους συμμαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς ή την τοπική κοινότητα.
·        Στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Μια απλή δομή του κειμένου - φυλλαδίου
Μια απλή δομή της Επιστολής που θα φτιάξουμε μπορεί να είναι η ακόλουθη:
1η παράγραφος/ Ενότητα: Εξηγούμε το φαινόμενο του θερμοκηπίου
2η παράγραφος / Ενότητα: Ποια είναι η ανθρώπινη συμβολή στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή
3η παράγραφος / Ενότητα: Ποιο είναι το πρόβλημα και οι συνέπειές του για τους ανθρώπους, τη φύση και την οικονομία; (Μπορεί να γίνει και τρεις επιμέρους υπο-ενότητες: μία για επιπτώσεις στους ανθρώπους, μία για επιπτώσεις στη φύση και μία για επιπτώσεις στην οικονομία)
4η παράγραφος / Ενότητα: Ποιες είναι οι λύσεις που προτείνουμε;
5η παράγραφος / Ενότητα: Τι μπορεί να κάνει ο κάθε πολίτης, ο Δήμος, η Περιφέρεια, η κυβέρνηση; (Μπορεί να γίνει τέσσερις επιμέρους υπο-ενότητες, μία για την κυβέρνηση, μία για την Περιφέρεια, μία για το Δήμο, μία για τον κάθε πολίτη).
6η παράγραφος /Ενότητα: Κλείνουμε συνοψίζοντας με σύντομο τρόπο την πρότασή μας.
Μία επιπλέον Ενότητα/παράγραφος είναι η παρουσίαση του συντάκτη/ών του κειμένου (με πολύ σύντομο τρόπο, ποιος ή ποιοι έφτιαξαν αυτό το κείμενο.
Αυτή είναι μια ενδεικτική δομή ενός κειμένου. Εννοείται ότι μπορούμε να την κάνουμε πιο περίπλοκη, προσθέτοντας στοιχεία, αριθμούς, λόγια που είπαν σημαντικοί άνθρωποι και ειδικοί σχετικά με το θέμα κλπ.
Ένα φυλλάδιο εννοείται ότι είναι καλό να έχει εικόνες κι εδώ δεν υπάρχει καλύτερος εικονογράφος από τους μαθητές της τάξης μας. Η δική τους εικονογράφηση μπορεί να είναι μοναδική και να συνδυαστεί με τα κείμενα, αξιοποιώντας ιδιαίτερες ικανότητες των μαθητών μας, προσφέροντάς τους ικανοποίηση κι αυτοεκτίμηση και συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός ελκυστικού φυλλαδίου, είτε χειρόγραφου είτε με τη χρήση κάποιων ψηφιακών εργαλείων και υπολογιστών. Εργαλεία που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για τη δημιουργία ενός φυλλαδίου είναι προγράμματα όπως το WORD ή το PUBLISHER που υπάρχουν στους περισσότερους υπολογιστές.
Γ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΝΤΕΟ
Για να φτιάξουμε ένα μικρό βίντεο στις μέρες μας μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα κινητά τηλέφωνα που έχουν είτε μαθητές είτε εκπαιδευτικοί, τα οποία πλέον διαθέτουν κάμερες.
Το περιεχόμενο ενός βίντεο μπορεί να είναι ένα μήνυμα μαθητών ή /και εκπαιδευτικών για την Κλιματική Κρίση, με μαθητές κι εκπαιδευτικούς πχ να μιλάνε απευθείας στην κάμερα. Οι όποιες δηλώσεις πρέπει να είναι σύντομες και το τελικό βιντεάκι, να έχει διάρκεια 2-3 λεπτά το πολύ, για να έχει ελπίδες να το δουν. Εννοείται, ότι για να βγουν παιδιά σε κάμερα θα πρέπει να υπάρχει έγγραφη συναίνεση των γονέων και να ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες τυπικές διαδικασίες εκ των προτέρων.
Ένας άλλος τρόπος να φτιάξουμε βίντεο είναι να χρησιμοποιήσουμε φωτογραφίες, πίνακες ή ζωγραφιές κατά προτίμηση μαθητών (ειδάλλως θα πρέπει να υπάρχει είτε έγγραφη άδεια του δημιουργού των εικόνων αυτών ή να είναι εικόνες που διατίθενται ελεύθερα χωρίς copyright).
Τις εικόνες αυτές μπορούμε να τις βάλουμε σε μια σειρά με λεζάντες και μηνύματα δικά μας, χρησιμοποιώντας κάποια δωρεάν προγράμματα όπως το POWERPOINT, το WINDOWS MOVIEMAKER, το YOUTUBE MOVIEMAKER, το POWTOON, το ADOBE SPARK κ.ά.
Στο βιντεάκι μας, μπορούμε να προσθέσουμε αφήγηση, να ακούγονται δηλαδή ηχογραφημένα τα δικά μας μηνύματα, ή /και μουσική επένδυση (στην περίπτωση αυτή όμως ισχύει ότι πρέπει να διαλέξουμε μουσική που διατίθεται ελεύθερα από το δημιουργό της ή από το πρόγραμμα δημιουργίας βίντεο που χρησιμοποιούμε).
Δ. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ
Για τη δράση θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε και τους στίχους από διάφορα τραγούδια που μπορούμε να βρούμε στις εκδόσεις του ΚΠΕ Βάμου με τίτλο «Μουσική και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» και «Ακούστε ένα τραγούδι», που μπορεί κανείς να βρει στο ιστολόγιο του ΚΠΕ Βάμου. Εναλλακτικά, μπορούμε να φτιάξουμε τις δικές μας μαντινάδες, όπως έκαναν με επιτυχία κάποια σχολεία στην προηγούμενη δράση για το κλίμα.
Ε. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΝΚΑΡΔΑΣ
Για τη δράση θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε εικόνες/ ζωγραφιές μαθητών/τριών ή να χρησιμοποιήσουμε εικόνες από τον ιστότοπο http://www.350.org (όπου υπάρχει κι άλλο υλικό για αξιοποίηση) που μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ και να εκτυπώσετε.
ΣΤ. ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΕΝΑ ΠΑΡΚΟ, ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΧΩΡΟ Ή ΜΙΑ ΠΑΡΑΛΙΑ
Αναλαμβάνουμε ως σχολική ομάδα τη φροντίδα ενός χώρου πρασίνου, ενός ελεύθερου χώρου ή μιας παραλίας. Το πράσινο προσφέρει οξυγόνο, σκιά και δροσιά το καλοκαίρι και συμβάλλει στην απορρόφηση του διοξειδίου του άνθρακα που είναι από τα κυριότερα αέρια του θερμοκηπίου. Συμβάλλουμε ώστε να πρασινίσει η αυλή του σχολείου ή η γειτονιά μας και παίρνουμε πρωτοβουλίες όπως π.χ. συμβολικοί καθαρισμοί παραλιών, πάρκων και χώρων πρασίνου. Συμβάλλουμε έτσι στην ανακύκλωση, στη μείωση των κινδύνων πυρκαγιάς, στην ευαισθητοποίηση των πολιτών. Το πιο σημαντικό σε περίπτωση που επιλεγεί η συγκεκριμένη δράση, είναι να έχει διάρκεια και η φροντίδα της επιλεγμένης περιοχής να έχει συνέχεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου